Wie helpt scootmobilisten

 

 

Wie helpt scootmobilisten om veiliger de rijbaan op te gaan?

Dit artikel helpt misschien ook, om een betere verstandhouding te creëren tussen automobilisten en scootmobilisten.

Want wat vele medeweggebruikers niet weten:

Hoe is het mogelijk dat misschien TÜV Nederland of een andere instelling in deze moderne tijd veiligheidscertificaten of keurmerken verstrekken aan scootmobielen, waar vele simpele veiligheidzaken met een paar euro zijn opgelost?

Zelf de problemen laten oplossen mag niet. De leverancier wil toestemming van de gemeente. Helaas, meestal geeft de gemeente meestal geen toestemming.

“Iedereen veilig onderweg”.Ik kan nog meer leuzen/kreten opnoemen, die iedere weggebruiker ooit gehoord of heeft gelezen.

Scootmobiel modellen,geproduceerd na 2008, waar vele scootmobilisten via de WMO nog steeds op rijden blijken niet uit gerust met:

-Lampjes voor de richtingaanwijzer,maar geen automatisme , die ze na 14 x uitschakelt, vele hebben nog geen piepsignaal om de richtingaanwijzer uit te zetten.

Zo zitten er o.a. lampjes op voor de richtingaanwijzer maar geen piepsignaal als de richtingaanwijzer aanstaat. Als je met zon rijdt kun je geen lampjes zien op de display en kan het gebeuren dat de richtingaanwijzer aan blijft staan en het overige verkeer niet goed weet wat de bedoeling is. De fabrikanten zouden eens moeten kijken naar de plaats/stand van de richtingaanwijzers. Er zijn licht verklikkers die aan de lampen gemaakt kan worden net als bij de auto of vrachtwagen.

-Displays, waar veel elektronica onder zit, zijn niet bestand tegen een flinke gewone Nederlandse regenbui.

-elektromotor in combinatie met defecte ankertje, koolborstels en elektronica, gaat onderweg kapot, gevolg geen remwerking meer.

Eigen ervaring goede afloop,gewoon(fietssnelheid) van rechts komend, drukke weg op.

Door snel het stuur om te gooien, lig je dan op straat, blij achteraf dat je de heel nare ervaring kunt navertellen.

-Nog steeds zijn rem- en knipperlichten op een scootmobiel slecht zichtbaar, vaak door stokhouder, of te laag bij de grond.

-Voorlichting of een goede rijopleiding, is niet goed geregeld.

Als jeugdigen fietsen gaan leren, zullen de ouders haar of hem niet na een uur alleen de drukke weg op laten gaan.

Een nieuwe scootmobielgebruiker krijgt wat uitleg over knopjes op de display, mag een rondje rijden en na een uur komt hij op een voor haar/hem nooit gebruikt invalidenvoertuig midden tussen druk verkeer. Natuurlijk zijn er gelukkig ook gemeenten die testen of iemand goed aan het verkeer kan deelnemen. Zo moet de berijder ook leren welke bijzondere positie de scootmobiel in het verkeer inneemt en welke verkeersregels onder verschillende omstandigheden in acht genomen moeten worden. Kortom een scootmobiel veilig berijden, doe je niet zomaar!

Het is een combinatie van vaardigheid, zelfvertrouwen en kennis van verkeersregels.

Hopelijk lezen dit verantwoordelijken uit de Haagse politiek, fabrikanten/importeurs, WMO ambtenaren en Veilig Verkeer Nederland.

Het geen verwoord in dit artikel zijn praktijk ervaringen van ervaren scootmobilisten. Aug. 2015.

Vele scootmobilisten zijn nog steeds echt niet “Veilig op weg”.

Lei Hermans Landgraaf.

Scootmobilisten liken: https://www.facebook.com/Scootmobielgids.